Obiecte din apropierea pământului

Chiar și impactul cu un asteroid relativ mic poate provoca o criză umanitară fatală. Unii asteroizi sunt foarte mari, peste 1 km ca mărime și ar provoca dezastre la nivel planetar în cazul în care vreunul dintre ei ar lovi Pământul, dar numărul estimat al acestora este destul de mic și se consideră că peste 90% dintre ei au fost deja descoperiți. Din fericire, niciunul dintre aceștia nu prezintă un risc de impact.

Cu toate acestea, se estimează că există peste 40,000 de asteroizi mai mici care orbitează în apropierea Pământului și mai puțin de 20% din ei au fost depistați. În 2013, un obiect considerat a avea aproape 20 m în diametru a explodat în atmosferă deasupra orașului Chelyabinsk din Rusia, deteriorând 7200 de clădiri și rănind aproximativ 1500 de persoane; astfel de impacte apar, se estimează, la fiecare câteva decenii.

Orice impact cu un asteroid amenință infrastructura vitală – localități, orașe, aeroporturi – utilizată în Europa în activitățile economice zilnice. În plus, un impact ar avea efecte economice în cascadă la nivel mondial, cu daune exprimate în miliarde de EUR.

În parteneriat cu industria europeană, ESA dezvoltă un telescop automat pentru a efectua cercetări ale cerului în timpul nopții, primul dintr-o rețea viitoare care ar putea identifica în mod automat orice posibile obiecte din apropierea Pământului pentru a fi urmărite de cercetători. Un astfel de telescop costă doar 3% din suma pe care europenii o cheltuiesc anual pe accesoriile pentru animalele de companie.

De asemenea, Agenția planifică o nouă misiune, Hera, care va experimenta tehnici de deviere a asteroizilor pe orbită, care să întărească semnificativ șansele de supraviețuire a umanității pe termen lung.

Explorare & Descoperire Explorarea sistemul nostru solar și dezvăluirea secretelor Universului