Wetenschap

Wetenschap is het thema waar het bij ESA om draait, het zit in ons DNA en verbindt al onze activiteiten met elkaar. Wetenschap vormt de kern van het proces dat ervoor zorgt dat ontdekkingen resulteren in technologische innovatie, wat vervolgens leidt tot nieuwe wetenschappelijke resultaten die op hun beurt nog meer innovatie teweegbrengen. Het gebruik van röntgenstralen in de geneeskunde zou nooit mogelijk zijn geweest zonder onze kennis van atomen en radioactiviteit. De moderne, ultranauwkeurige navigatie vanuit de ruimte zou ook niet mogelijk zijn zonder onze kennis van de algemene relativiteit. Wetenschap is de drijfveer achter onze bloeiende, op kennis gebaseerde samenleving. Wetenschap, in het bijzonder ruimtewetenschap, trekt ook jong talent aan waardoor dit proces in stand wordt gehouden.

ESA’s Wetenschapsprogramma streeft ernaar de Europese wetenschappelijke gemeenschap de beste instrumenten te bieden om haar leiderschap op wereldniveau te behouden en uit te breiden. De landingen van Rosetta en Philae op komeet 67P, LISA Pathfinder, de eerste ruimtemissie binnen de zwaartekrachtgolf-astronomie en Gaia’s hoge-precisieastronomie, zijn enkele voorbeelden van ’s werelds eerste projecten die gerealiseerd werden door ESA’s Ruimtewetenschap.

Echter, de meeste van deze topmissies werden twee decennia geleden voorbereid met aanzienlijk meer financiële middelen dan met name de laatste tien jaar, waarin sprake is van een sterke daling van de financiering. Om het Europese leiderschap te kunnen behouden, vraagt ESA’s Wetenschapsprogramma op Space19+ om een verhoging van de financiering van 20%. Dit zal ons de mogelijkheid geven om de Athena- en LISA-missies tegelijkertijd uit te voeren, de elektromagnetische en gravitatie-‘voetafdruk’ van samensmeltende zwarte gaten te bestuderen en te leren hoe het heelal zich heeft geëvolueerd. Dit zou ons ook de mogelijkheid geven om een missie naar de ‘ijsgiganten’ te sturen, de planeten Neptunus en Uranus, om niet alleen beter inzicht te verkrijgen in het zonnestelsel, maar ook in de evolutie ervan en mogelijk meer gelijksoortige ‘Aarde’-planeten te vinden.

Verkennen & Ontdekken Het verkennen van ons zonnestelsel en het ontrafelen van de geheimen van het Universum