Földközeli objektumok

Még egy viszonylag kis aszteroida becsapódása is halálos humanitárius válságot okozhat. Egyes aszteroidák nagyon nagyok, több mint 1 km méretűek, és elpusztítanák a bolygót, ha becsapódnának a Földbe, de a becsült számuk meglehetősen kicsi, és úgy gondoljuk, hogy 90%-ukat már ismerjük. Szerencsére ezek egyike sem jelent veszélyt.

Azonban becslések szerint több mint 40 000 kisebb aszteroida kering a Föld közelében, és közülük kevesebb, mint 20%-ot ismerünk. 2013-ban egy közel 20 m átmérőjű objektum robbant fel a légkörben Cseljabinszk fölött, Oroszországban, ami 7200 épületben tett kárt és mintegy 1500 embert sebesített meg; ilyen történhet néhány évtizedenként.

Bármilyen aszteroidabecsapódás veszélyezteti a létfontosságú infrastruktúrákat – településeket, városokat, repülőtereket –, amelyeket Európában a mindennapi gazdasági tevékenységekben használunk. Ezen túlmenően, egy becsapódás világméretű gazdasági hatásokkal járna, és a károk milliárd eurós mértékűek lennének.

Az európai iparral együttműködve az ESA automatizált távcsövet fejleszt ki az éjszakai égbolt megfigyelésére, az elsőt a jövőbeni hálózatban, amely automatikusan azonosítja a lehetséges új Föld-közeli objektumokat, hogy azokat az emberi kutatók aztán követhessék. Egy ilyen távcső költsége mindössze 3%-át teszi ki annak az összegnek, amit az európaiak kisállat-kiegészítőkre költenek évente.

Az Ügynökség új küldetést is tervez, a Hera-t, amely a Föld pályáján található aszteroidák eltérítési technikáit hivatott bizonyítani az emberiség hosszú távú túlélési esélyeinek javítása érdekében.

Tanulmányozás és felfedezés Naprendszerünk tanulmányozása és az Univerzum titkainak felfedezése