Καθαρο διαστημα

Στη συνέχεια περισσότερων από έξι δεκαετιών διαστημικών ταξιδιών, περίπου 5.000 δορυφόροι παραμένουν σε τροχιά σήμερα γύρω από τον πλανήτη μας. Μόνον περίπου 1.950 είναι σε λειτουργία – πάνω από τα τρία πέμπτα είναι εγκαταλελειμμένοι και παρουσιάζουν πιθανότητες να εκραγούν, εκτοξεύοντας τα κομμάτια τους σε τροχιές που είναι ζωτικές από οικονομικής και επιστημονικής άποψης. Αυτά θα προστεθούν στα περισσότερα από 900.000 υπολείμματα που βρίσκονται ήδη σε τροχιά, το καθένα εκ των οποίων είναι σε θέση να προκαλέσει φθορές ή ακόμη και να καταστρέψει έναν ενεργό δορυφόρο.

Το 2018, η αξία της παγκόσμιας διαστημικής οικονομίας – ενισχυτικός παράγοντας της παγκόσμιας οικονομίας – εκτιμάται πως ανέρχονταν στα 345 δις δολάρια ΗΠΑ. Οποιαδήποτε απώλεια ελεύθερης και ανοικτής χρήσης του διαστήματος λόγω ανεξέλεγκτης αύξησης των υπολειμμάτων θα είχε καταστροφικές συνέπειες για το μέλλον της ανθρωπότητας.

Μελέτες έχουν δείξει πως το περιβάλλον των υπολειμμάτων μπορεί να σταθεροποιηθεί εφόσον εφαρμοστούν πλήρως οι κατευθυντήριες γραμμές περί περιορισμού των διαστημικών υπολειμμάτων και εφόσον περίπου πέντε μεγάλοι αδρανείς δορυφόροι ή ανώτερα πυραυλικά στάδια που βρίσκονται στις πιο πολυπληθείς τροχιές τεθούν ετησίως εκτός τροχιάς.

Η ESA αναλαμβάνει δράση, σε συνεργασία με την ευρωπαϊκή βιομηχανία, για να αναπτύξει ένα νέου είδους διαστημικών σκαφών, μια οικογένεια οχημάτων που θα είναι σε θέση να πραγματοποιήσουν ποικίλες πολύπλοκες εργασιες στο διάστημα, όπως ανεφοδιασμός δορυφόρων μεγάλης αξίας, εγκατάσταση νέου εξοπλισμού σε αυτούς και ακόμη τον εκτροχιασμός τους, όταν αυτό είναι απαραίτητο.

Το 2016, εκτιμώνταν πως η αγορά για τέτοιες αποστολές ‘συντήρησης σε τροχιά’ αντιπροσώπευε μόλις 10 εκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ, αλλά η ζήτηση αυξάνει με γεωμετρική πρόοδο.

Πιο σημαντικό ακόμη, η ESA αναλαμβάνει δράση για την ανάπτυξη τεχνολογιών, λογισμικού και αισθητήρων που θα βοηθήσουν τις μελλοντικές αποστολές να σταματήσουω να δημιουργούν υπολείμματα. Φέροντας το όνομα ‘CleanSat’, η τεχνολογία αυτή θα περιορίσει την δημιουργία υπολειμμάτων και θα βελτιώσει την τήρηση από πλευράς της Ευρώπης των κατευθυντήριων γραμμών περί περιορισμού τους.

Εξερευνωντας & ανακαλυπτοντας Εξερευνώντας το Ηλιακό μας Σύστημα και αποκαλύπτοντας τα μυστικά του Σύμπαντος