Věda

Věda je ústředním motivem Evropské kosmické agentury (ESA), máme ji zakořeněnou v naší DNA a je pojítkem veškeré naší činnosti. Věda je srdcem koloběhu, ve kterém se z objevů stávají technologické inovace, které vedou k novým vědeckým výsledkům, které plodí zase další inovace. Rentgenová medicína by nebyla možná bez našich znalostí atomů a radioaktivity. Stejně tak moderní přesná navigace z vesmíru by nebyla možná bez pochopení teorie relativity. Věda je zkrátka hybnou silou současné společnosti založené na informacích. A věda, zejména pak ta kosmická, navíc láká ty nejtalentovanější mladé lidi, aby celý tento proces udržovali v pohybu.

Vědecký program Evropské kosmické agentury si klade za cíl zprostředkovat evropské vědecké komunitě co nejlepší nástroje pro zachování a upevnění jejího předního postavení na světě. Mezi příklady světových prvenství dosažených v rámci vědeckého programu agentury ESA můžeme uvést přistání modulů Rosetta a Philae na kometě 67P, sondu LISA Pathfinder, což je první vesmírná mise v oblasti astronomie gravitačních vln, nebo třeba družici Gaia, která zmapuje miliardu hvězd v naší galaxii.

Většina těchto misí světového formátu ale vznikla a byla připravena před dvěma desítkami let, kdy byl k dispozici významně vyšší rozpočet než v posledních deseti letech. Aby si Evropa svou globální vůdčí pozici udržela, vědecký program agentury ESA požádá na Space19+ o navýšení objemu finančních prostředků ve výši 20 %. Tyto prostředky nám umožní souběžný provoz sond Athena a LISA, které zkoumají elektromagnetické a gravitační stopy černých děr s cílem získat lepší představu o vývoji vesmíru. Zároveň bychom získali možnost uskutečnit misi k „ledovým obrům“ Neptunu a Uranu, abychom nejen lépe porozuměli naší sluneční soustavě, ale i vývoji ostatních hvězdných soustav, a potenciálně mohli objevit další planety jako je Země.

Objevování a bádání Objevování naší sluneční soustavy a poodhalování tajemství vesmíru