Provoz

Každý rád sleduje ohromující, ohnivý start nové mise. Poté co ale raketa dokončí svou práci, satelit je na své cestě vesmírem a už není pod takovým drobnohledem médií, v ESA probíhá ten nejtěžší a nejzásadnější kus práce.

Týmy v našem řídícím centru (ESOC) pracují non-stop na zajištění provozu nově vypuštěné družice v extrémních vesmírných podmínkách a následně se starají o to, aby mise splnila to, co pak může posloužit jako živná půda pro měsíce nebo dokonce desítky let vědeckého bádání.

Náklady na provoz takové družice po dobu celé její životnosti typicky tvoří asi 8 % celkového rozpočtu mise, kde většina bývá alokována na konstrukci a testování družice a financování startu.

A s tím zanedbatelným procentem si pak ESA vystačí.

ESA konstruuje, udržuje a vylepšuje pozemní infrastrukturu pro provoz vesmírných misí: bychom mohli jmenovat například řídicí místnosti, systémy pro řízení misí a stanice pro sledování družic. Fungují jako jeden celek a na pozadí využívají technologie pocházející z evropského průmyslu, včetně důležitého softwaru, sítí, monitorovacích systémů a testovacích a validačních zařízení.

V kombinaci s průmyslovými zkušenostmi napříč obrovskou škálou kompetencí je ESA schopná realizovat vědecké mise, které jsou první svého druhu. Mezi tyto dovednosti patří kontrola letu, letová dynamika, softwarové inženýrství, návrh pozemních systémů a řada dalších.

Peníze evropských daňových poplatníků vynakládané agenturou ESA na pozemní infrastrukturu a týmy expertů představují skvělou investici do špičkových pracovních příležitostí s přidanou hodnotou pro členské státy ESA z hlediska špičkové konkurenceschopnosti.

Asi 60 % ročního rozpočtu ESOC putuje zpátky do evropského průmyslu, přičemž provedené investice v minulých desetiletích přinesly tisíce nových pracovních míst a hospodářskou aktivitu v hodnotě stovek miliónů eur.

Objevování a bádání Objevování naší sluneční soustavy a poodhalování tajemství vesmíru