Nauka

Nauka to motyw przewodni działań ESA, to częśćnaszego DNA łączący wszystkie nasze przedsięwzięcia. Samo sedno tego procesu to nauka: to tu odkrycia zamieniają się w innowacje techniczne, które z kolei owocują kolejnymi osiągnięciami naukowymi, stanowiącymi podstawę dla następnych innowacji. Badania rentgenowskie nie byłyby możliwe bez naszej wiedzy na temat atomów i radioaktywności., nowoczesna wysoce precyzyjna nawigacja z użyciem technologii z kosmosu  nie istniałaby, gdybyśmy nie znali teorii względności. Nauka jest siłą napędową prosperujących społeczeństw opartych na wiedzy. w szczególności nauka o kosmosie, przyciąga największe młode talenty, które pomagają podtrzymywać ten proces .

Program naukowy ESA ma na celu zapewnienie europejskiej społeczności naukowej najlepszych narzędzi do utrzymania i rozszerzenia jej globalnego przywództwa. Misje Rosetta i Philae na komecie 67P, LISA Pathfinder, pierwsza misja kosmiczna z użyciem detektorów fal grawitacyjnych oraz bardzo precyzyjne badania astronomiczne, jakich dokonuje satelita Gaia, to zaledwie niektóre z pierwszych na świecie osiągnięć programu nauki o kosmosie agencji ESA.

Większość z tych światowej klasy misji została jednak przygotowana dwadzieścia lat temu, przy znacznie wyższych nakładach finansowych w porównaniu z możliwościami, zwłaszcza w ostatniej dekadzie, kiedy to doszło do pogorszenia warunków finansowania. Z myślą o utrzymaniu czołowej pozycji Europy na świecie, program naukowy ESA zwróci się o znaczne zwiększenie finansowania o 20% podczas posiedzenia Space19+. Pozwoli nam to na równoczesną realizację misji Athena i LISA, mających na celu badanie elektromagnetycznego i grawitacyjnego „śladu” połączenia czarnych dziur w celu poznania ewolucji Wszechświata. Umożliwiłoby to nam również wysłanie misji do „lodowych gigantów”, czyli Neptuna i Urana, co pozwoliłoby nam zrozumieć nie tylko nasz Układ Słoneczny, ale także ewolucję innych układów gwiezdnych, a być może i znalezienie kolejnych planet typu ziemskiego.

Eksploracja i odkrycia Badanie Układu Słonecznego i odkrywanie tajemnic Wszechświata