Αντικειμενα κοντινα στη γη

Η πρόσκρουση ενός ακόμη και σχετικά μικρού αστεροειδούς μπορεί να προκαλέσει μια μοιραία ανθρωπιστική κρίση. Ορισμένοι αστεροειδείς είναι πολύ μεγάλοι, με διαστάσεις άνω του 1 χλμ, και θα μπορούσαν να προκαλέσουν καταστροφή σε ολόκληρο τον πλανήτη αν συγκρούονταν με τη Γη. Ο πληθυσμός τους όμως έχει εκτιμηθεί πως είναι μάλλον μικρός και περισσότεροι από 90% θεωρείται πως έχουν ανακαλυφθεί. Ευτυχώς, κανένας από αυτούς δεν παρουσιάζει κίνδυνο πρόσκρουσης.

Όμως, εκτιμάται πως υπάρχουν εκεί έξω περισσότεροι από 40.000 μικρότεροι αστεροειδείς που βρίσκονται σε τροχιά κοντά στην Γη και λιγότερο από 20% έχουν εντοπιστεί. Το 2013, ένα αντικείμενο εκτιμώμενης διαμέτρου περίπου 20 μέτρων εξερράγη στην ατμόσφαιρα πάνω από το Τσελιάμπινσκ στη Ρωσία, προκαλώντας ζημιές σε 7.200 κτίρια και τραυματίζοντας περί τα 1.500 άτομα. Τέτοιες προσκρούσεις συμβαίνουν, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, ανά μερικές δεκαετίες.

Η πρόσκρουση αστεροειδούς αποτελεί απειλή για ζωτικές υποδομές – κωμοπόλεις, πόλεις, αεροδρόμια – που χρησιμοποιούνται στις καθημερινές οικονομικές δραστηριότητες της Ευρώπης. Επιπρόσθετα, μια πρόσκρουση θα είχε αλυσιδωτές οικονομικές συνέπειες σε παγκόσμιο επίπεδο, με ζημίες που υπολογίζονται σε δισεκατομμύρια ευρώ.

Σε συνεργασία με την ευρωπαϊκή βιομηχανία, η ESA αναπτύσσει ένα αυτόματο τηλεσκόπιο για την νυχτερινή παρακολούθηση του ουρανού. Θα είναι το πρώτο τμήμα ενός μελλοντικού δικτύου τηλεσκοπίων που θα είναι σε θέση να εντοπίζει αυτόματα πιθανά νέα κοντινά στη Γη αντικείμενα ώστε να παρακολουθούνται από τους ερευνητές. Το κόστος ενός τέτοιου τηλεσκοπίου αντιπροσωπεύει μόλις το 3% του ποσού που οι Ευρωπαίοι δαπανούν κάθε χρόνο σε αξεσουάρ για τα κατοικίδιά τους.

Ο Οργανισμός σχεδιάζει επίσης μια νέα αποστολή, την Hera (Ήρα), η οποία θα θέσει σε δοκιμασία τεχνικές εκτροπής αστεροειδών σε τροχιά, ενισχύοντας σημαντικά τις προοπτικές μακροπρόθεσμης επιβίωσης της ανθρωπότητας.

Εξερευνωντας & ανακαλυπτοντας Εξερευνώντας το Ηλιακό μας Σύστημα και αποκαλύπτοντας τα μυστικά του Σύμπαντος