Objekty v blízkosti země

I náraz relativně malého asteroidu může způsobit rozsáhlou zkázu a humanitární krizi. Asteroidy mohou být ale i poměrně velké, s velikostí přesahující 1 km, a kdyby jeden takový narazil do Země, způsobil by zkázu celé planety. Jejich množství je však poměrně malé a již více než 90 % těchto těles ve sluneční soustavě se podařilo objevit a sledovat. Naštěstí u žádného z nich střet se Zemí nehrozí.

Okolo Země však obíhá více než 40 000 menších asteroidů a zpozorovat se jich zatím povedlo méně než 20 % z nich. V roce 2013 v atmosféře nad Čeljabinskem (Rusko) explodoval meteor o průměru 20 m, který poškodil 7 200 budov a zranil 1 500 lidí. K podobnému nárazu dochází přibližně každých několik let.

Náraz asteroidu, pokud k němu dojde v obydlené oblasti, může ohrozit životně důležitou infrastrukturu měst, letišť apod., která je důležitá pro na evropskou ekonomiku. Takový pád asteroidu by poté z hlediska celosvětové ekonomiky způsobil dominový efekt a škody by dosahovaly miliard eur.

Evropská kosmická agentura proto ve spolupráci s evropským průmyslem pracuje na vývoji automatického teleskopu pro pozorování noční oblohy, který by měl být prvním článkem budoucí sítě pro automatickou identifikaci asteroidů v blízkosti země. Objevené objekty by pak byly poskytnuty astronomům k podrobnému zkoumání. Jeden takový teleskop stojí pouhá 3 % částky, kterou Evropané každý rok vynaloží na doplňky pro domácí mazlíčky.

Agentura dále plánuje spustit novou misi Hera, která má vyzkoušet techniky pro odražení asteroidu mířícího na Zemi a tím zvýšit šance na přežití lidstva v dlouhodobém horizontu.

Objevování a bádání Objevování naší sluneční soustavy a poodhalování tajemství vesmíru